German Grammar by Eric V. Greenfield (Barnes and Noble, 1967).
Lesson XXIX: Comparison of Adjectives
- Gestern hat Professor Schmidt uns eine Rede über die Erdkunde gehalten. Er hat die größten Länder Europas mit den Vereinigten Staaten verglichen. Seine Rede hat der ganzen Klasse sehr gefallen, denn er hat uns gezeigt, daß wir fast gar nichts von der Erde, worauf wir leben, wissen.
- Yesterday, Professor Schmidt made a speech to us about geography. He compared Europe's biggest countries with the United States. His speech very much pleased the entire class because he showed us that we know almost nothing at all about the earth on which we live.
- über die Erdkunde: über + accusative expresses motion (über + dative expresses fixed locality), so the accusative must be used since the professor in this example is figuratively "going over" the topic
- größten is the superlative of groß declined in the strong, plural, accusative form
- ganzen is the strong, masculine, accusative declension of ganz
- Er sagte: "Wieviele von Ihnen haben die Erdkunde nur ein Jahr studiert? Fast jedermann in der Klasse. Wieviele von Ihnen haben die Erdkunde zwei Jahre studiert? Nur einige. Wer hat die Erdkunde drei Jahre studiert? Niemand. Es tut mir leid, daß man die Erdkunde nur zwei Jahre in den meisten amerikanischen Schulen studieren darf. In den meisten Schulen in England, Frankreich und Deutschland müssen die Schüler die Erdkunde sechs oder sieben Jahre studieren."
- He said: "How many of you have studied geography (for) only one year? Almost everyone in the class. How many of you have studied geography (for) two years? Only a few. Who has studied geography (for) three years? Nobody. I am sorry that one may study geography only (for) two years in the most American schools. In most schools in England, France, and Germany, the students must study geography (for) six or seven years.
- von + dative: of you (Ihnen: 2nd plural dative personal pronoun)
- meisten: irregular superlative of viel; strong, plural, dative declension
- Als er mit seiner Rede fortfuhr, stellte er uns allerlei Fragen über Amerika und Europa, wie, zum Beispiel: "Welches ist das größte Land in Europa? Welches ist das reichste Land der Welt? Ist das größte Land in Europa größer als die Vereinigten Staaten? Hat Deutschland einen größeren Flächeninhalt als der Staat Texas? Ist Deutschland ebenso groß wie der Staat Texas? Wer kann Europa und die Vereinigten Staaten dem Flächeninhalt nach vergleichen? Wie heißt der höchste Berg Europas? Welche Städte der Welt sind größer als Chicago?" usw. Seine Fragen waren ganz einfach, aber doch konnten wir keine Antworten darauf geben.
- As he continued with his speech, he asked us all kinds of questions about America and Europe, like, for example, "Which is the biggest country in Europe? Which is the richest country in the world? Is the biggest country in Europe bigger than the United States? Does Germany have a greater area than the state of Texas? Is Germany just big as the state of Texas? Who can compare Europe and the United States according to area? What is Europe's tallest mountain called? Which cities of the world are bigger than Chicago?" etc. His questions were all easy, but nevertheless we could not give any answers on it.
- größte: superlative of groß declined in strong, singular, neuter, nominative form
- X(dative) + nach = according to X; dem Flächeninhalt nach = according to area
- höchste: superlative of hoch in strong, singular, masculine, nominative.
- größer: comparative of groß
- Es tut uns sehr leid, daß wir nur so wenig von unserer kleinen Erde wußten. Wir haben aber etwas Gutes aus der Rede unseres Professors bekommen. Jetzt wissen wir dies: man muß nicht nur Französisch studieren, sondern auch Frankreich; man muß nicht nur Deutsch studieren, sondern auch Deutschland. Je mehr man von Frankreich weiß, je interessanter wird die französische Sprache. Je mehr man von deutschen Bergen, Flüssen, Städten, Ländern usw. weiß, je interessanter findet man die deutsche Sprache. Unser Professor hat ganz recht, wenn er sagt, daß die Erdkunde und die Sprachen Hand in Hand gehen.
In der nächsten Stunde wird Doktor Schmidt mit seiner Rede über die Erdkunde fortfahren. - We were very sorry that we knew only so little of our little earth. We got, however, something good from the speech of our professor. Now we know this: one must not only study French, but also France. One must not only study german, but also Germany. The more one knows of France, the more interesting the French language becomes. The more one knows of German mountains, rivers, cities, and country side, etc. the more interesting one finds the German language. Our professor is completely right when he says that geography and languages go hand in hand. In the next hour, Doctor Schmidt will continue with his speech about geography.
- von unserer... Erde: von + dative = of ....
- unserer kleinen Erde: kleinen is the strong, singular, feminine, dative declension of klein
- As for etwas Gutes, here is a link explaining how the grammar work (http://german.stackexchange.com/questions/9734/why-does-neu-become-neues-after-etwas) . Essentially, the adjective "gut" is nominalized (turned into a noun). This phrase is thus akin to "something of good."
- wenn is one of three ways to say "when." Als is used for a single definite past action. Wann is used for a direct or indirect question. Wenn is used in all other cases. This last sentence is present tense and must use wenn.
No comments:
Post a Comment